Anti-stress reizen om weer in balans te komen

Wellness Online

Stress hoort bij het leven en is gezond. Maar te veel of te weinig stress maakt je ziek. Aldus Prof. De Kloet, hoogleraar in de neurologie. Anti-stress reizen zijn bedoeld om die balans te vinden en je weer energiek en gezond te voelen.

Bekijk ook:
> Mindfulness reizen
> Wellness weekendje weg
> Meer over stress


Sunparcs logo

Anti-stress arrangement bij Sunparks in België

> Bekijk anti-stress reis vanaf € 69

Anti-stress reizenHeb je extra energie nodig en blokkeert de stress jou? De wellness centra van Sunparks zorgen voor een nieuwe balans.

De anti-stress reizen naar De Haan aan Zee en bij Kempense Meren kan dan zeker iets voor jou zijn. Loslaten en genieten!

Het anti-stress arrangement bestaat uit een algen bad, peeling, massage met essentiële oliën, én toegang tot de sauna en het solarium.

Meer over deze wellness reis


Puurenkuur logo

Anti-stress reizen van Puurenkuur

> Bekijk anti-stress reis vanaf € 218

Anti-stress en burn-out reizenHeb jij wel eens last van futloosheid, slapeloze nachten en emotionele leegte? Een burn out is het gevolg van het maar blijven doorgaan op de ingeslagen weg zonder je te realiseren of dat wel bij jou past. Je overtreedt de grenzen van je kunnen!

Wil je weten hoe het met jouw stress staat? Doe de stress test!

Er zijn diverse wellness resorts en kuuroorden die burn-out herstelreizen, emotionele healing programma’s en anti-stress vakanties aanbieden…

Bestemmingen zijn Nederland en nog eens 30 landen wereldwijd.

Meer over deze wellness reis


Stress is vaak gezond

Stress is het gevoel dat je van buitenaf onder druk wordt gezet. Die druk of spanning, moet na een tijdje ook weer kunnen verdwijnen om over te gaan in een periode van ontspanning. Als dat bij jou het geval is dan heb je te maken met een gezonde spanning.

Stress kun je ook vanuit de natuur verklaren. Het is een toestand om je lichaam klaar te hebben om je te kunnen verdedigen of te vluchten. Je lichaam maakt het het hormoon adrenaline aan. Je hart gaat sneller kloppen, ademhaling gaat sneller en je spant je spieren. Dit kan zo heftig zijn dat je zelfs verstijft (van angst). Als het gevaar aanblijft, dan maakt je lichaam in de bijnieren het hormoon cortisol aan. Een langzamer werkend hormoon dan adrenaline. Cortisol maakt energie vrij om je lichaam paraat te houden voor allerlei acties en voorkomt dat je te heftig gaat reageren. Cortisol dempt de reacties.


Stress kan ook ongezond worden of al zijn

Gevoeligheid voor spanning is vaak genetisch bepaald. Ook ervaringen uit het verleden hebben daar een belangrijke invloed op. Het eerder genoemde hormoon cortisol regelt de balans tussen hersenen en lichaam. Als deze balans verstoord wordt zal het risico op ziekte toenemen. Dit kan reuma, astma en aantasting van het immuunsysteem tot gevolg hebben.

Cortisol beteugelt ook de psychische stressoren in onze hersenen. De grootste stressor is onzekerheid en bedreiging. Als dan ook informatie over wat er kan gaan gebeuren ontbreekt, dan schiet je helemaal in de stress. Het grote onbekende, niet (willen) weten in wat voor situatie je verkeert zijn dus de belangrijkste veroorzakers van te veel stress.

En hoe zit het met jou? > Doe de stress testen


Klachten bij (te veel) stress

Hoe herken je dat je last hebt van te veel stress? Ieder mens reageert immers anders op spanning.

De eerste klachten die je kunt krijgen zijn hoofdpijn en spierpijn. Dit komt omdat je spieren bij spanning aangespannen blijven en de spieren verzuren. Je kunt zo last krijgen van een stijve nek en pijnlijke schouders. Ook andere lichamelijk pijnklachten kunnen optreden omdat vermoeide spieren te weinig stabiliteit geven aan de gewrichten. Heb je last van je keel? Het gezegde “een brok in je keel” bestaat niet voor niets!

Andere veel voorkomende klachten zijn hartkloppingen, hyperventilatie, duizeligheid, transpiratie en slecht kunnen zien.

De klachten kunnen behoorlijk uit de hand lopen en aanhoudende vermoeidheid en slapeloosheid veroorzaken. En een verminderde weerstand, waardoor je vatbaarder wordt voor allerlei infecties. Stress heeft alles te maken met jouw gezondheid.

Uiteindelijk kan te veel en te langdurig stress leiden tot neerslachtigheid en burn out.


Burn out

Je raakt in een burnout na een langdurig proces van overbelasting, de stress, zelfs tot overspannenheid aan toe. Aan het eind van dit proces volgt uitputting, de burn out.

Burn out heeft als kenmerk dat je weinig zelfvertrouwen hebt, cynisch wordt en het vertrouwen in je omgeving kwijt raakt.

Vaak ontstaat een burn out op de werkvloer. Werknemers in de gezondheidszorg en onderwijs hebben daar vaker last van, zo blijkt uit onderzoek.

Niet iedereen is even vatbaar voor een burn out. Degenen die daar wel last van kunnen krijgen zijn perfectionisten en zij die het lastig vinden om te gaan met veranderingen. Te weinig ontspanning hebben. Onvoldoende veiligheid ervaren in de huissituatie en de sociale omgeving. En mensen, die het altijd maar te druk hebben.


Stress en burn out beheersen

Stress beheersen en je fit en vitaal voelen is een belangrijk facet van de gezondheid. De burn out, het ongewenste vervolg op de stress, komt helaas vaak voor.

Ga op zoek naar je stressfactoren

Het doel van deze zoektocht met jezelf is inzicht te krijgen in het ontstaan van jouw stressklachten. De eerste stap in het beheersen van stress is weten waar de stress vandaan komt om er vervolgens aan te gaan werken. De veranderingen die nodig zijn, zullen je weer in balans brengen. Tal van zorgverzekeraars bieden cursussen stressbeheersing aan. Vraag het na bij je verzekeraar.

Juiste omgeving om op zoek te gaan naar je stressfactoren

Als je een omgeving zoekt om tot rust te komen en te onderzoeken wat de stressor kan zijn, dan is een wellness weekend of midweek. En bedenk, het gaat over jou!!


Bekijk ook:
> Mindfulness reizen
> Wellness weekendje weg
> Meer over stress

Wellness Online