Fit en vitaal in 9 stappen. Wellness in de praktijk met fit testen, fitness oefeningen en duurtraining.

Wellness Online

Fit heeft voor iedereen een andere betekenis. Voor de één zal dat lichamelijk zijn. Je voelt je fit als je het fijn vindt om een stevige wandeling te maken en voor de ander kan het een mentale betekenis hebben. Fit zijn is wellness in de praktijk, waarbij je het het gevoel hebt dat je de dingen, zonder extra stress belasting, aankunt.

De gezamenlijke beleving is:
Fit en vitaal zijn is goed in je vel zitten en volop energie hebben.

Wellness biedt je alle mogelijkheden aan je gezondheid te werken en om dit doel te bereiken.



Hoe fit ben jij?

Hieronder vind je testen om te bepalen of jij voldoende fit bent. Iedere test wordt gevolgd door een  fitness oefening of training om aan je vitaliteits wensen te kunnen voldoen. Zo kun je ervaren wat  wellness voor jou kan betekenen.
> Op Fit TV vind je de fitness oefeningen en trainingen met video’s toegelicht

1. Is je lichaam in balans

Fit door joggenTest: Loop een stukje in tempo. Stop een moment en ga staan op één been. Herhaal dit een paar keer. Lukt het om op één been stil te blijven staan dan is jouw lichaam in balans. Lukt het niet doe  dan de oefening.

Oefening: Ga buiten stukjes in redelijk tempo wandelen of joggen. Tijdens het wandelen of joggen stop je even en ga dan 20 seconden op één been staan. Herhaal dit met het andere been. Je gaat verder met bewegen. Doe zo een serie van 5 en bouw dit aantal na een tijdje op tot 10. Je zult snel merken dat de balans in jouw lichaam toeneemt.
> Joggen op Fit TV

2. Buikspieren

Fit met buikspieren trainen, de crunchZijn je buikspieren wel sterk genoeg om rugklachten buiten de deur te houden? Adem je wel op de juiste manier tijdens een intensieve training? De volgende test vertelt het je.

Test: Ga op de vloer op je rug liggen en til je bovenlichaam op. De schouderbladen moeten loskomen van de vloer. Probeer dit een paar tellen vast te houden. Doe het nog een keer, maar dan met je handen in de zij. Is dit gelukt? Zo nee doe dan de oefening.

Oefening: Train je buikspieren met de crunch. Dit is de krachttraining zoals hiervoor omschreven. Bouw het op tot je 2 series van 10 oefeningen kunt doen.

Een tweede oefening kun je overal doen, dus ook tijdens je werk, in de trein. Span afwisselend links en rechts al staande je buikspieren aan. Je zult ervan verstelt staan hoe snel je buikspieren weer kracht krijgen.
> Buikspieren trainen met de crunch op Fit TV


Zeilvakantie voor singlesZeilvakantie Singles – Samen vakantie op het water
Zeilvakanties voor singles en alleengaanden. Wil je leren zeilen? Met zes of zeven andere deelnemers en je schipper zeilen van eiland naar eiland naar leuke stekjes. In de avond op een terras zitten. Surfen in Frankrijk?
> Klik hier Zeilvakantie Singles vanaf € 249


3. Beenspieren

Beenspieren trainen met de squatBeenspieren vangen de schokken bij het bewegen op. Sterke beenspieren voorkomen niet alleen rugklachten, maar ook knieklachten.

Test: Ga tegen een muur staan en houd je armen tegen de muur omhoog. Onthoud tot hoe hoog je kwam. Daarna spring je, met je armen omhoog. zo hoog mogelijk. Meet het verschil in afstand tussen de vingertoppen in eerste stand en na de sprong. Is de afstand ongeveer 50 cm dan is de score laag. Is het ruim 60 cm dan is de score goed.

Oefening: Viel de score tegen doe dan de squat. Houd je voeten uit elkaar, buig door de knieën en duw je achterwerk naar achteren en naar beneden. Kom terug in de beginpositie. Doe dit om te beginnen 5 maal en breid dit, in de loop van de tijd, uit tot 30 maal.
> Beenspieren trainen met de squat op Fit TV

4. Flexibiliteit

Step training voor flexibiliteitFlexibiliteit is ook een maat voor de ontwikkeling van jouw spieren. Heb je goede sterke spieren dan zal je een goede controle over het bewegen hebben.

Test: Ga op één been staan en houd dit zonder je ergens aan vast tehouden ongeveer 5 sec vol. Wissel af met links en rechts. Is het gelukt? Prima. Zo niet doe dan de oefening.

Oefening: Ga voor een trap staan en stap met je linkerbeen op de tweede trede, blijf even staan zonder je ergens aan vast te houden. Houd dit 5 a 10 sec vol. Daarna het rechterbeen. Doe dit 10 maal links en 10 maal rechts. Je zult snel merken dat de coördinatie toeneemt. Deze oefening is onderdeel van de bekende step training.
> Step training op Fit TV

5. Spierkracht in je bovenlichaam

Fit met opdrukoefeningenDe kracht in je bovenlichaam is uiteraard voor alle mogelijke bewegingen van groot belang.

Test: Doe opdruk oefeningen. Ga op je buik liggen, houd de rug strak en druk je met je armen op. Lukt dit wel 5 maal? Zo niet doe dan de oefening.

Oefening: Doe de opdruk oefening om te beginnen 3 tot 5 maal. Bouw dit aantal op tot 25 maal. Met het opdrukken verterk je haast alle spieren. Een klassieke topper voor een all-round krachttraining. Deze fitness oefening is de moeder van de platte buik training!!

Voldoende spierkracht in het bovenlichaam, samen met de buikspieren voorkomen rugpijn.
> Opdruk oefeningen op Fit TV

6. Uithoudingsvermogen

Duurbewegingen zoals wandelen, fietsen en hardlopen of joggen zorgen ervoor dat het lichaam activiteiten langer kan volhouden. Het versterkt het hart en de longen en voorkomt te snel opkomende vermoeidheid.

Test: Ga een stukje fietsen. Nadat je je warm voelt ga je een sprintje trekken en wel zo lang dat je buiten adem raakt. Ga verder met gewoon fietsen en meet op hoe lang het duurt dat je weer op adem bent. Checkpunt daarbij is dat je weer kunt praten. Lukt dit binnen 30 sec dan is je conditie in orde. Doe deze test een paar maal. Blijf je te lang buiten adem doe dan de oefening.

Oefening: Ga 2 tot 3 maal per week een duurtraining doen. Fietsen of wandelen. Niet gaan hardlopen want daar ben je nog niet aantoe. Fiets of wandel in een flink tempo, maar altijd zo dat je (net) niet buiten adem raakt. Als je voor het fietsen kiest doe dat dan 1,5 tot 2 uur. Voor wandelen 1 uur.

Fietsen op vakantie is wellness in de praktijkDuursporten zijn bij uitstek geschikt om wellness te beleven. Fietsen en wandelen zijn bekende bewegingen, kosten geen geld en de effecten ervan zoals verbetering van de cardio conditie en versterking van de spieren zijn de bekende elementen van wellness. Combineer je dit met ontspanning en gezond eten dan breng je wellness op een haalbare en plezierige manier in je leven.

Uit een recent onderzoek onder 50.000 wandelaars en hardlopers blijkt dat wandelen net zo gezond is als hardlopen. Om fit te worden zou je slechts het wandelen in je dagelijkse manier van leven moeten inpassen. Dus wandel naar de brievenbus in plaats van met de auto.
> Lees hier het bericht dat wandelen net zo gezond is als hardlopen

Actieve vakantie

Denk ook eens aan een actieve vakantie. Een vakantie waar wandelen en of fietsen centraal staan.  Op deze manier kun je ook op je vakantie wellness inpassen. Actieve vakanties zijn populair. Je bent met elkaar bezig, je kunt je ervaring uitwisselen en het is altijd gezellig.
> Fietsvakantie op Fit TV
> Hier vind je Actieve Single Reizen met alle activiteiten op een rij!

7. Vetprecentage

Vetpercentage berekenen met BMIWil je graag fit en gezond zijn en wil jij weten of je te zwaar bent? Het hebben van een overgewicht en de wens om slank te zijn is voor velen een reden om aan wellness te doen. Wellness biedt veel mogelijkheden om je gewicht onder controle te krijgen en slank te blijven.

Test: Met de Body Mass Index (BMI) bereken je of je gewicht in balans is met je lengte. De Hartstichting heeft hier een goede test voor. Nog een leuke ook!
> BMI berekenen

Oplossing: Door meer te bewegen word je gezonder, kun je afvallen en je gelukkiger voelen. Stress situaties ben je de baas.
> Vetpercentage BMI berekenen op Fit TV
> Lees hier over Afvallen met succes

8. Voeding

Gezond etenJe bent wat je eet, luidt het gezegde. Wetenschappers kunnen je uitleggen dat dit helemaal klopt. Voor wellness is het van belang dat er een balans is in gezond eten, bewegen en ontspanning. Voeding is een belangrijk element in de wellness.

Test: Neem jij een goed ontbijt? Eet je voldoende verse groente? Eet je wel eens vis?
> Doe hier de eet- en beweegtest

Oplossing: Is jouw voedingspatroon niet zo gezond weet dan dat gezond eten niet lastig is en ook nog eens goedkoop. Het bekende mediterrane dieet is door haar gevarieerdheid en eetbaarheid bij uitstek geschikt om gezond te eten. Hieronder vind je een methode om dit gezonde dieet te volgen.
> Gezond eten op Fit TV
> In 3 stappen naar een gezond eetpatroon

9. Geestelijk fit

Wees fit en voorkom stressHoe hard je ook werkt, hoe zeer de vermoeidheid toeslaat en hoe vervelend je situatie ook is, altijd is de test of het je lukt om na inspannen je ook kunt ontspannen. Overigens één van de primaire doelen van wellness. Lukt het om te ontspannen dan zit je aan de veilige kant. Zo niet dan zal te veel stress en wellicht in een gevorderd stadium een burnout jouw fitheid teniet doen. Wellness is een platform om stress te beheersen.
Stress en burnout, hoe te herkennen en te beheersen


En hoe sta jij er voor

Wil je lichamelijk fit zijn dan zullen alle testen een positieve uitslag moeten hebben. Zo niet dan kun je er veel aan doen. De oefeningen bij de testen geven je een prima workout om fit en vitaal te worden. En de oefeningen kun je zonder kosten doen!! Wellness biedt een uitstekend platform om aan je vitaliteit te werken.

En de tester ben jijzelf, jij bepaalt wanneer je fit bent en dat ben je als:
– je zorgt voor je lichaam
– je gezond eet
– je voldoende beweegt
– je ontspant
– je lekker in je vel zit
– je volop energie hebt


Wellness deal > 2 dagen heerlijk ontspannen in een populaire sauna. Plus een overnachting in nabij gelegen hotel. Superdeal vanaf € 25,00


SpaSpaOnline, bekend van Wellness Magazine, toont de beste aanbiedingen en hoogste kortingen voor sauna’s in Nederland. Tevens kun je zoeken naar vrouwendagen en badkledingdagen.
> Kies hier voor SpaOnline. Ook leuk als cadeau!


Wie kan je bijstaan om fit te worden

Zelf aanpakken

Het is goed mogelijk om er zelf voor te zorgen fit te worden.
Een beproefde methode biedt SPORT JE FIT PLAN. Een voor iedereen, GRATIS, te volgen en te begrijpen methode om weer te gaan bewegen en om gezond te leren eten.
> Meer over Afvallen met SPORT JE FIT PLAN

Een goed bruikbaar en ook leuk apparaat is de Wii Fit om je lichaam in balans te brengen en te houden. Fitness oefeningen met yoga en krachttraining. Wii Fit biedt een digitale wellness toepassing.
> Wii Fit op Fit TV


Hulp zoeken en krijgen bij sportverenigingen

Om fit te worden is het aansluiten bij de recreantenafdeling van een atletiekvereniging een goede keuze. De verenigingen hebben vaak inloopgroepen waar je, ook met te weinig conditie, prima terecht kunt.

De begeleiding is normaliter in handen van een gediplomeerde trainer.

Het is ook een extra motivatie om met anderen te sporten. Regelmaat zal je doelstelling om fit te worden bevorderen.

> Hardloopgroep Norg op Fit TV
> Zoek hier een atletiekverenging in jouw buurt


Fitness club

Een fitness club is eigenlijk een wellness centrum voor sport en ontspanningsactiviteiten.

Een bekende fitness groep is die van Achmea. De Achmea Health Centers. De Health Centers zijn een landelijke keten van fitness en gezondheidscentra voor een fit en vitaal leven. Deze centra spelen in op de behoefte aan meer bewegen en actief bezig zijn met je gezondheid.

Toegankelijk voor Achmea en niet Achmea verzekerden.
> Fitness club op Fit TV


Fitness op vakantie

De vakantie een prima gelegenheid om je fitness en voeding bij te houden. En fitness heeft ook een sociale functie.

Je leert andere fitness beoefenaars gemakkelijk kennen. Fitness liefhebbers van andere nationaliteiten met hun eigen gewoontes.

Een fitness vakantie heeft zo een heel eigen beleving.
> Fitness voor een actieve vakantie met sport, spa en massages


Sauna, therme en wellness oord

Moderne sauna en wellness oorden combineren hun klassieke wellness faciliteiten, als sauna, baden en massage met een actief body en fit pragramma. Beweegprogramma’s als fitness, aquafit, afvallen en yoga.

De sauna en thermen bieden bovendien een uitstekende omgeving voor meditatie.

Deze aanvullende activiteiten passen ook goed bij de trend preventieve wellness.
> Meer over Sauna en thermen


Yoga

Yoga is een duizenden jaren oude beweeg en meditatie techniek. De bij yoga horende lichaamsoefeningen leveren een aanzienlijke bijdrage aan de verbetering en kwaliteit van het leven. Yoga is met haar beweeg en ontspanningsoefeningen een onderdeel van de wellness filosofie.

Beweeg- en ontspanningsoefeningen, ademtechnieken en mediatie zorgen voor een verbinding en balans tussen lichaam en geest.
> Meer over yoga met oefeningen, die je na het ontwaken kunt doen

De belangstelling voor yoga neemt flink toe en daarmee ook het aanbod.
> Yoga op Fit TV
> Meer op Yoga Nederland


Pilates

Pilates is ontwikkeld door Joseph Pilates. Pilates is een fitnessmethode voor een mooi en sportief lichaam. Kernwaarden zijn stabiliteit, flexibiliteit en lichaamsbeheersing.

Buikspieren, rugspieren, binnenkant dijbeen en bilspieren, worden met de Pilates ontwikkeld. Daarmee krijg je een krachtige, soepele en mooie spieren.

Met Pilates ontwikkel je een gezond lichaam zonder blessures. Pilates is nieuw en is popurair aan het worden. Niet voor niets dat het in het wellness rijtje thuis hoort.
> Pilates op Fit TV
> Pilates Studio over wat Pilates inhoudt


Wellness in de praktijk

Met de testen en oefeningen of beter training wordt wellness dicht bij jou gebracht. Door de testen weet je hoe je ervoor staat en je kunt gaan ervaren wat de oefeningen met jou kunnen doen. Je zult ervan versteld staan hoe snel je de effecten gaat merken.

Probeer vooral te werken aan een leefstijlverandering. Een manier van leven waarbij gezondheid, lichaam en geest in balans zijn. En dat is wellness pur sang.
> Lees verder wellness een gezonde levensstijl


Wellness opleidingenAALO Fitness en Health & Wellness Opleidingen
Grootste kwaliteitsopleider met meer dan 50 opleidingen heeft altijd een geschikte wellness opleiding (NRTO Rijks-erkend).
> Klik hier branche erkende AALO opleidingen

Wellness Online

Een gedachte over “Fit en vitaal in 9 stappen. Wellness in de praktijk met fit testen, fitness oefeningen en duurtraining.

  1. Pingback: Wandelen is net zo goed als hardlopen om hartproblemen te voorkomen

Reacties plaatsen niet mogelijk.