Wandelen is net zo goed als hardlopen om hartproblemen te voorkomen

Wellness Online

Wat is de juiste beweging om fit en vitaal te blijven, vragen velen zich af. Deze Amerikaanse studie geeft daar een antwoord op. En het is … wandelen.


Wandelen net zo gezond als hardlopen

Een studie onder 50.000 Amerikanen heeft aangetoond dat wandelen in een flink tempo net zo effectief is in het verminderen van hart- en gezondheidsrisico’s als hardlopen op een intensief niveau.

Dr Paul T. Williams, auteur en stafwetenschapper van het Lawrence Berkeley National Laboratory, Life Science Division in Berkeley, Californië, schreef in een persbericht dat mensen altijd maar bezig zijn een excuus te vinden om niet te hoeven bewegen en dat zij nu een alternatief hebben in het wandelen.

Voor de studie vergeleken onderzoekers de cardiovasculaire gezondheid van de deelnemers die deelnamen aan twee lopende studies: de nationale hardloop gezondheidsstudie, met meer dan 33.000 lopers en de nationale wandel gezondheidsstudie met meer dan 15.000 wandelaars. De lopers waren tussen de 18 en 80 jaar.

De onderzoekers vergeleken de wandelaars en hardlopers op basis van eenzelfde bewegingsduur. De vergelijking ging over cardio-oefeningen, hypertensie (hoge bloeddruk), hypercholesterolgehakte (hoge cholesterol), diabetes en hart-en vaatziekten. Alles werd door een arts onderzocht.

De onderzoekers vonden dat wandelaars 7 procent minder risico hadden om last te krijgen van hypertensie of hypercholesterol, tegenover 4 procent risicoreductie voor hardlopers.


Minder dan de helft van de Amerikanen heeft voldoende beweging

De sleutel tot preventie van kanker is een gezond hart. Hardlopers hadden 12,1 procent minder kans op diabetes, in vergelijking met 12,3 procent voor de wandelaars. Wandelen vermindert hart-en vaatziekten met meer dan 9 procent tegenover 4,5 procent voor het hardlopen.

Hoe meer er wordt gesport hoe gezonder dat is, vonden de onderzoekers.

Als je de hoeveelheid verbruikte energie aanhoudt dan zijn de gezondheidsvoordelen gelijk, zei Williams.

Ook bleek dat hardlopers wat meer bewust en serieus met hun sport bezig zijn, hetgeen ook gezondheidsvoordelen heeft.

Wandelen is een meer duur activiteit. Hardlopen wordt vaak uitgebreid met oefeningen, als een warm-up en cool-down. Voor dezelfde totale intensiteit heb je met hardlopen ongeveer de helft van die voor wandelen nodig. Een 1/2 uur hardlopen staat dus ongeveer gelijk aan 1 uur wandelen, voegde Williams toe.

Williams hoopt dat zijn onderzoek aantoont dat sporten een bijdrage levert aan de gezondheid.

Minder dan de helft van de Amerikanen heeft niet de minimaal aanbevolen hoeveelheid lichamelijke activiteit van 2,5 uur per week. Uit onderzoek blijkt ook dat de inactiviteit toeneemt.

Dr. Charles Platkin, een vooraanstaand cardio wetenschapper, die niet betrokken was bij het onderzoek, voegt toe dat bewegen een belangrijk gezondheidsvoordeel heeft.

Het echte nieuws is dat je niet hoeft te gaan hardlopen of te sport wandelen om deze gezondheidsvoordelen te kunnen benutten. Je hoeft slechts het wandelen in je dagelijkse manier van leven in te passen. Dus wandel naar de brievenbus in plaats van met de auto.

Uit het onderzoek blijkt dus dat dagelijks wandelen een belangrijk middel is om fit en vitaal te worden. Vanwege de haalbaarheid, immers haast iedereen kan wandelen, is wandelen onlosmakelijk verbonden met Preventieve Wellness.

Wil je het wat steviger wandelen eens uitproberen, denk dan aan een wandelvakantie.
> Wandelen voor singles en alleengaande

> Het volledige artikel over wandelen en hardlopen (in het Engels) vind je hier

Wellness Online

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *