Stress en burn out, hoe te herkennen en te beheersen

Wellness Online

Stress hoort bij het leven en is gezond. Maar te veel of te weinig stress maakt je ziek. Aldus Prof. De Kloet, hoogleraar in de neurologie.

Stress is vaak gezond

Stress is het gevoel dat je van buitenaf onder druk wordt gezet. Die druk of spanning, moet na een tijdje ook weer kunnen verdwijnen om over te gaan in een periode van ontspanning. Als dat bij jou het geval is dan heb je te maken met een gezonde spanning.

Stress kun je ook vanuit de natuur verklaren. Het is een toestand om je lichaam klaar te hebben om je te kunnen verdedigen of te vluchten. Je lichaam maakt het het hormoon adrenaline aan. Je hart gaat sneller kloppen, ademhaling gaat sneller en je spant je spieren. Dit kan zo heftig zijn dat je zelfs verstijft (van angst). Als het gevaar aanblijft, dan maakt je lichaam in de bijnieren het hormoon cortisol aan. Een langzamer werkend hormoon dan adrenaline. Cortisol maakt energie vrij om je lichaam paraat te houden voor allerlei acties en voorkomt dat je te heftig gaat reageren. Cortisol dempt de reacties.


Stress kan ook ongezond worden of al zijn

Gevoeligheid voor spanning is vaak genetisch bepaald. Ook ervaringen uit het verleden hebben daar een belangrijke invloed op. Het eerder genoemde hormoon cortisol regelt de balans tussen hersenen en lichaam. Als deze balans verstoord wordt zal het risico op ziekte toenemen. Dit kan reuma, astma en aantsasting van het immuunsysteem tot gevolg hebben.

Cortisol beteugelt ook de psychische stressoren in onze hersenen. De grootste stressor is onzekerheid en bedreiging. Als dan ook informatie over wat er kan gaan gebeuren ontbreekt, dan schiet je helemaal in de stress. Het grote onbekende, niet (willen) weten in wat voor situatie je verkeert zijn dus de belangrijkste veroorzakers van te veel stress.

En hoe zit het met jou? > Doe de stress testen


Klachten bij (te veel) stress

Hoe herken je dat je last hebt van te veel stress? Ieder mens reageert immers anders op spanning.

De eerste klachten die je kunt krijgen zijn hoofdpijn en spierpijn. Dit komt omdat je spieren bij spanning aangespannen blijven en de spieren verzuren. Je kunt zo last krijgen van een stijve nek en pijnlijke schouders. Ook andere lichamelijk pijnklachten kunnen optreden omdat vermoeide spieren te weinig stabiliteit geven aan de gewrichten. Heb je last van je keel? Het gezegde “een brok in je keel” bestaat niet voor niets!

Andere veel voorkomende klachten zijn hartkloppingen, hyperventilatie, duizeligheid, transpiratie en slecht kunnen zien.

De klachten kunnen behoorlijk uit de hand lopen en aanhoudende vermoeidheid en slapeloosheid veroorzaken. En een verminderde weerstand, waardoor je vatbaarder wordt voor allerlei infecties. Stress heeft alles te maken met jouw gezondheid.

Uiteindelijk kan te veel en te langdurig stress leiden tot neerslachtigheid en burn out.


Burn out

Je raakt in een burnout na een langdurig proces van overbelasting, de stress, zelfs tot overspannenheid aantoe. Aan het eind van dit proces volgt uitputting, de burn out.

Burn out heeft als kenmerk dat je weinig zelfvertrouwen hebt, cynisch wordt en het vetrouwen in je omgeving kwijt raakt.

Vaak ontstaat een burn out op de werkvloer. Werknemers in de gezondheidszorg en onderwijs hebben daar vaker last van, zo blijkt uit onderzoek. Lees ook het bericht Ziekteverzuim en stress.

Niet iedereen is even vatbaar voor een burn out. Degenen die daar wel last van kunnen krijgen zijn perfectionisten en zij die het lastig vinden om te gaan met veranderingen. Te weinig ontspanning hebben. Onvoldoende veiligheid ervaren in de huissituatie en de sociale omgeving. En mensen, die het altijd maar te druk hebben.

Hier een goede test om te weten of je een burn out hebt. > Burn out test


Stress en burn out beheersen

Stress beheersen en je fit en vitaal voelen is een belangrijk facet van de gezondheid en dus ook van wellness. De burn out, het ongewenste vervolg op de stress, komt helaas vaak voor.

Ga op zoek naar je stressfactoren

Het doel van deze zoektocht met jezelf is inzicht te krijgen in het ontstaan van jouw stressklachten. De eerste stap in het beheersen van stress is weten waar de stress vandaan komt om er vervolgens aan te gaan werken. De veranderingen die nodig zijn, zullen je weer in balans brengen. Tal van zorgverzekeraars bieden cursussen stressbeheersing aan. Vraag het na bij je verzekeraar.

Juiste omgeving om op zoek te gaan naar je stressfactoren

Als je een omgeving zoekt om tot rust te komen en te onderzoeken wat de stressor kan zijn, dan is een sauna een ideale locatie. Om meer de tijd te nemen kun je denken aan een wellness weekend of midweek. En bedenk, het gaat over jou!!


Wellness deal > 2 dagen heerlijk ontspannen in een populaire sauna. Plus een overnachting in nabij gelegen hotel. Superdeal vanaf € 25,00


SpaSpaOnline, bekend van Wellness Magazine, toont de beste aanbiedingen en hoogste kortingen voor sauna bezoek. Tevens kun je zoeken naar vrouwendagen en badkledingdagen.
> Kies hier voor SpaOnline. Ook leuk als cadeau!


Mindfulness

Mindfulness is je focussen op het hier en het nu. Je gaat uit van het heden in plaats van je zorgen te maken over de toekomst.

Mindfulness is een techniek die je kunt aanleren. Lees hier over mindfulness.

Anti-stress en burn out reizen

Er zijn ook anti-stress en burn out reizen. Puurenkuur heeft zich daarin gespecialiseerd.

Van ProudMom Retreat. Een Body & Brain voor carriere moeders in Domburg tot een SHA Wellness Clinic voor stoppen met roken in Spanje.

De reizen zijn bedoeld om jezelf in de hand te nemen. Bij sommige reizen is ook coaching. Tijdens een mindfulness vakantie leer je los te laten.

De reizen zijn in Nederland, Duitsland, Spanje, Griekenland en Thailand.

> Wij hebben de anti-stress en burn out reizen verzameld, vanaf € 395, KLIK HIER

Yoga kan jou helpen

Yoga is heel geschikt om je te leren ontspannen. Om je ademhaling te beheersen. Een onderdeel van yoga is Hatha Yoga. Dit is een bewegingssysteem om het lichaam in topconditie te brengen. Een lichaam dat fit en vitaal is. Yoga versterkt het lichaam en zorgt voor een gevoel van welzijn. Yoga scherpt het intellect en helpt bij concentratie. Juist de elementen die nodig zijn bij de beheersing van stress.

Hier vind je yoga oefeningen om de dag fit te beginnen. Als ochtendgymnastiek, meditatie en ontspanning voor in de auto of in de trein op weg naar je werk.

> Yoga oefeningen om de dag te beginnen en voor het beheersen van stress

Wellness Online